Portfolio
Portfolio je složka prací jednotlivých žáků z různých vyučovacích předmětů (výtvarné práce, projekty, referáty, soutěže, hodnotící listy apod.). Všichni žáci školy mají založeno žákovské portfolio. Několikrát ročně děti své portfolio upravují a třídí, zařazují do něj hodnotící listy své školní práce (evaluační a autoevaluační dokumenty). Portfolio je vlastnictvím žáka a po ukončení školní docházky je předáno žákovi.
Svá portfolia mají i pedagogové. Ukládají si do něj důležitou dokumentaci např. potvrzení o absolvování kurzů, vzory příprav na vyučovací hodiny, přehledy projektů, které připravují pro žáky, fotografie, autoevaluační dokumenty atd.
Žákovská i učitelská portfolia jsou nástrojem autoevaluace žáků i pedagogů.
ŽÁKOVSKÉ PORTFOLIO
- Portfolio výrazně pomáhá při výuce i hodnocení žáků, učiteli umožňuje individualizaci výuky, monitorování pokroku
- Lze vést portfolio dokumentační a obrazové, netříděné, reprezentační apod., děti se učí samy pojmenovat problém, shánět materiál a zpracovat jej
- Základ portfolia je stejný, ale každá škola jej jinak zpracovává, není určeno, co má obsahovat
- Zařazování je možné do šanonu, ale i do krabice, děti se od 1. třídy učí zařazovat své písemné a výtvarné práce, je to prezentace v kostce dokumenty, poznámky, fotografie, CD atd.
- Do pracovního portfolia se zakládají veškeré produkty podle vyučovacích předmětů nebo oblastí RVP nebo i KK
- Ukázkové portfolio obsahuje jen práce, které žák považuje za nejlepší
- Třídit práce děti začnou až ve 2. ročníku, nejprve třídí systémem líbí – nelíbí, páťáci předkládají už svůj dokument – to jsem já, to umím, to mne zajímá
- K portfoliu se připisují postřehy a je nutné si o něm povídat
- Zlepšuje se tím písemné vyjadřování i slovní hodnocení
- Oddíl vyřazené – tam se ukládají zdánlivě nepotřebné dokumenty, dá se k nim vracet
- Je třeba naučit se dívat na své práce kritickýma očima! (mají nárok napsat něco špatně – teprve se to učí), učitel chyby nemá opravovat, na to má právo jen žák nebo mohou požádat kamaráda, oni sami chtějí mít portfolio co nejlepší, tím, že neustále děti píší a opravují se, naučí se spoustu věcí
- Nedělají to pro paní učitelku, ale pro sebe
- Vyprávění dítěte o portfoliu má být následující: na čem pracovalo, co se povedlo, co se nepovedlo, mohou vyprávět, jak vypadá příprava doma, tím se vysvětlují nejasnosti
- Někdy mají rodiče tendenci zasahovat do kvality portfolia domácími pracemi, maminka může pomáhat, ne za ně pracovat
- Uvažuje se, že by portfolio bylo součásti výstupního hodnocení, potom by se muselo vyjasnit, co v něm má být obsaženo, (má to být hodnocení za pomoci písemných prací nebo to, co si žák vybere tj. sebehodnocení)
- Žák má umět svou prezentaci obhájit!!!
- Je to i výpověď o učiteli nejen o žákovi
- Portfolio by mohlo být zaměřeno i na školu na kterou se hlásí (technická škola, konzervatoř)
- Práce s portfoliem je nesnadná a časově náročná, jenom zakládání do šanonu je pro malé děti složité
- Například při psaní slovního hodnocení je portfolio jako dítě na dlani
- Portfolio umožňuje vidět svůj vlastní vývoj!
- RVP a portfolio provází změna vyučovacích metod i hodnocení, žák musí vědět, kde dělá chyby, aby se mohly odstranit a jít dál
- Portfolio je cenný nástroj vede žáky K ODPOVĚDNOSTI ZA VZDĚLÁVÁNÍ, ALE JE TO JEN JEDEN Z NÁSTROJŮ
- Žáci mohou dávat i mimoškolní práce – okomentovat, říká, jak by se zlepšili, kam směřuji, co proto udělám
- Složky mohou být i nepřehledné
- Slouží ke komunikaci mezi žáky, školou a rodiči
- Problém – obsáhlost a sumarizace
- Je to informace o populaci (pro zřizovatele, MŠMT)
JAK S PORTFOLIEM PRACOVAT
- Popiš, proč jsi vybral tuto práci do portfolia?
- Jak tě tato práce posunula (např. v přemýšlení o kurikulu)
- Reflexe – myšlenková mapa na téma portfolio
- Pracovní portfolio – vyber si sám práce (pokrok, nástroj sledování pokroku- příležitost vést žáka k zodpovědnosti za své učení)
- Prezentační portfolio – vybere ti práce učitel (vybírá autorita)
- Dokumentační – vyber si velké množství prací (které dokumentují vývoj vzhledem k cílům vzdělávání)
- Porovnáme tvé výkony s očekávanými výstupy i předchozími výsledky (portfolio představuje přesun od sumativního k formativnímu hodnocení, porovnání výkonů žáka vůči očekávání (výstupy) i porovnávání s předchozími výsledky)
- 1. třída – všechny práce
- 2. třída třídění s žáky
- 3. třída –samostatnost
- 4. a 5. třída – žák vybírá doklady formou sebehodnocení (nejen povedené)
- Upřesníme si výsledky portfolia dotazníky ( pro učitele a rodiče)
- Portfolio ti ukazuje osvojování kompetencí a vedou tě k vzájemné pomoci
- Portfolio ukazuje tvou osobnost dítěte (ochrana informací)
- Přínosem ti bude – učení beze stresu, k tvořivosti, motivaci pro práci, k sebehodnocení i hodnocení ostatních
- Portfolio si můžeš odnést (umístění portfolií – stěhování…)
- Portfolio je jedním z nástrojů, nejen hodnocení, je to výraz tvé aktivity
- Výsledky vysvědčení můžeš zařadit do portfolia (je to sumativní hodnocení)
- Můžeš zařadit průběžné didaktické testy (které budou ověřovat zvládnutí určitých celků učiva)
- Volní charakteristiky – mají zkoumat především tvou ochotu a připravenost k plnění školních povinností
- Sociální charakteristiky – hodnotí tvou schopnost a ochotu žáků spolupracovat s druhými
- Aktivity mimo vyučování – sem si zařaď tvou zájmovou činnost, soutěže, olympiády
- Provedeme společně hodnocení portfolia
- Je to tvůj uspořádaný soubor prací za určitou dobu výuky – písemné práce, úvahy,výtvarná díla, projekty, záznamy z pozorování…(viz příloha)
- Tvé portfolio může mít charakter knihy, desky, krabice, deníku
- Budou zde Informace o vývoji a pokroku žáka
Pedagogické hodnocení portfolia
- jsou vymezeny cíle a kritéria hodnocení
- je určeno, co má být ukládáno a kým (rodič, žák, učitel…) a kdy (týden, měsíc…)
- kritéria hodnocení jsou použita ke komplexnímu posouzení žákova tvůrčího chování
- má sloužit především k ocenění žákova pokroku, jeho úsilí, má odpovídat na otázku – kdo jsem?
- Proces tvorby je hodnotnější než výsledky
- Příležitost, jak vidět v žácích KOMPLEXNÍ OSOBNOSTI
Vedení záznamu o prospěchu žáků
- Má poskytovat užitečný základ pro poskytování zpráv dalším osobám (žákům, rodičům, ostatním učitelům)
- Mělo by jasně signalizovat, že je třeba se o žáka více zajímat např. při zhoršení výsledků
- Má pomáhat k plánování práce
Formulování zpráv o výsledcích žáků
Informace rozděleny do 15 oblastí
- Docházka
- Domácí příprava
- (sebe)důvěra
- Chování
- Návrhy na zlepšení
- Očekávaný budoucí výkon
- Pokroky dosažené žákem
- Postoj k předmětu
- Připomínky z výchovné a poradenské oblasti
- Schopnosti
- Úprava písemných prací
- Úsilí
- Výsledky zkoušek
- Zapojení se do činnosti třídy
- Zralost
- Druhá položka
Kritérium je měřítkem žákovy kompetence
Kompetence – je míra připravenosti jedince reprezentovat určitou společenskou roli
Ideál, kterého je dobré dosáhnout
Jaký je rozdíl mezi kritérii a standardy?
kritéria a vzdělávací standardy jsou hodnotící měřítka
standard – význam pravidla, předpisu, závaznosti
standard není libovolné měřítko
kritérium je jakékoliv hodnotící měřítko
kritéria používá i laik, který nezná standard
Vzdělávací standardy u nás:
- cílové standardy (vzdělávací cíle, přiměřené věku a zralosti žáka)
- kmenové učivo (okruhy poznatků a činnosti – závazná součást vzdělávacího programu)
- evaluační standardy ( kriteria pro dosahování cílových standardů, která vymezují kvalitativní úrovně žákova výkonu v rámci kmenového učiva, jsou to standardizovaná kritéria, mají vymezeny oba póly, kompetence, kterých se má dosáhnout )
standardy – normy jsou vzdělávací standardy - slouží pro hodnocení a jsou prostředkem kontroly a vynucování
standardy – doporučení – srovnávací měřítko pásmo optimálního výkonu
UČITELSKÉ PORTFOLIO
Co může být obsahem:
projekty, přípravy, výsledky soutěží, seznam exkurzí, záznamy z výjezdů, schéma výletů, poznámky z hospitací, zásobník her, výstřižky z časopisů – novinky v oboru
Monitoruje i změnu stylu výuky
Portfolio přehled např.:
- Obsah
- Životopis
- Cíl
- Diplomy
- Hodnocení hospitací
- Doporučující diplomy
- Hodnocení od žáků
- Ukázky příprav (dvojité deníky)
- Vlastní testy
- Fotografie prací
- Učitelský deník
- Přednášky
- Publikace
- Projekty
- Hodnocení ČŠI
- Komentáře od rodičů
- Plán vývoje praxe
- Certifikáty
- Ceny
- Další materiály
- Portfolio studentů učitelství – seminárky, eseje, přípravy
Učitelova práce je obtížně měřitelná!
Fotografie – mají být s komentářem
Příklad - krabice zájmu – seznamte své kolegy s obsahem své krabice (Aha, domyslet, dobrá nápad, potěšilo mě, model /schéma) – kritické myšlení – D. Graves
Portfolio přehled např.:
Učitelé si mohou zakládat týdenní plány
Otázky:
Cíl
- proces nebo produkt
- pro koho?
Co
- je relevantní
- jaké druhy materiálů
- kolik položek
Kdo
- učitel nebo žák
- jakým postupem
Jak hodnotit
- kolekci nebo položky
- kritéria
- jsou kritéria srozumitelná
Na které oblasti se zaměříte?
- Plánuji řádně hodiny, stanovuji jasné cíle, vhodnou náplň a strukturu hodin?
- Připravuji včas materiál, pracovní listy, přístroje, pomůcky?
- Jsou mé pokyny jasné, umožní žákům porozumět?
- Kladu otázky rovnoměrně celé třídě?
- Využívám spektrum učebních činností?
- Jsou moje hodiny vhodné pro všechny žáky?
- Udržuji ve třídě takovou úroveň pořádku a kázně, která napomáhá procesu učení?
- Sleduji pozorně učení žáků a poskytuji pomoc těm, kteří to potřebují?
- Známkuji práci žáků, včetně úloh, důsledně, konstruktivně a včas?
- Jsou mé vztahy s žáky založeny na vzájemné úctě a dobrém vztahu?
- Je má znalost vyučovací předmětu dostatečná vzhledem k požadavkům na mou práci?
Učitel by měl rozvíjet:
- Řídit práci dětí, aby byla prováděna odpovědně a byl dodržován pořádek
- Diferencovat svou práci podle škály schopností nebo dosahovaných výsledků
- Využívat širokou škálu vyučovacích metod vhodných pro práci se třídou, skupinami, jednotlivci
- Přizpůsobit vyučovací metodu dané učební činnosti
- Vytvořit dobře fungující vztahy s žáky
- Komunikovat s žáky jasně a srozumitelně ústně i písemnou formou
- Hodnotit efektivitu vlastního vyučování podle reakcí žáků a svou činnost upravovat
Hodnocení kolegy (vzájemná hospitace)
Učitelé si mohou zakládat týdenní plány
Jednotlivé fáze při hodnocení učitele
- fáze předcházející hodnocení – zamyšlení nad současnou činností, co by mělo hodnocení obsahovat, čemu bychom se chtěli věnovat důkladněji
- pozorování ve třídě pozorovatel se může zaměřit na určitou stránku vyučování
- rozhovor o hodnocení – diskuze o učitelově činnosti
- Přizpůsobit vyučovací metodu dané učební činnosti
- navazující činnost – řešení otázek a problémů
Vaše úloha hodnotitele
Vztah je založen na vzájemné důvěře.
Musíte být pozorní a citliví.
Hodnocení musí cítit, že kontrolu nad procesem mají oni.
Záznam výsledků hodnocení
Příprava
Vyučovací dovednosti
Následná činnost (domácí úkoly, známky, informování rodičů…)
Pomoc kolegům při rozvoji vyučovacích dovedností – nejen rady
UČITELSKÉ PORTFOLIO OBSAH:
- Životopis
- Diplomy
- Certifikáty
- Ukázka přípravy na vyučovací hodinu
- Fotografie žákovských prací
- Fotodokumentace projektů
- Publikační činnost
- Ukázka projektu
- Další materiály